
  1 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       1   

 1 

ISSUE 0.

MEDIUM

KHABAR                  KESLAN



KHABARKESLAN.com
  22       

article art
paloma martinez-miranda

@slee__py

COVER ARt
LAyla Moussallem

@lilimoss

Omar Alhashani

Audri Augenbraum

Ali D.N.

Yousif Kalian

Paloma Martinez-Miranda

Orla O’Sullivan

Tamara Rasamny	

AL FAREEQ



  2 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       3   

 3 

featuring
Editor’s Note
by Khabar Keslan.................................4

Telescreen of the Sultan 
by Ali D.N............................................5

Untitled 
by Shady Alhady...............................11

June and July 
by Farrah Fray...................................14

Not Just Muses
by Al Masaha Al Amena..................15

Pluralism’s Imprint
by Oya Aktas......................................18

Bouquets
by Knar Hovakimyan........................26

Dafn
by Raie H. Thira................................31

Here and There
by Aziza Afzal....................................32

Over/Underlay
by Omar El-Sadek.............................34

Not Buying It
by Julia Kassem..................................38

Larry Abbas II Presents
by Salafi Cowboy...............................41

Untitled
by The Dirty Saint............................44

A Waltz with Bashar 
by Isaac Suarez...................................48

Locals
by Iman Abbaro.................................54

Eid al-Adha
by Sarah al-Mutairi...........................58

Untitled
by Fala Urfali.....................................62

Digital Distractions
by Omar Alhashani &
      Yousif Kalian................................64



KHABARKESLAN.com
  44       

issue 0. MEDIUM
In a world saturated with content and roiling with uncertainty, 
whom do you trust? We increasingly search for interpreters for our 
bombarded present, soothsayers divining untamed futures.  The 
medium through which information is conveyed, now, as ever, 
is imbued with these sacred characteristics. It can help you tell 
right from wrong. It is a stamp of authenticity, or else a libelous 
scourge. Except if it’s your grandma. Remember, she’s always right.

We know that the medium has never been a passive portal. It 
has always had the power, in itself, to influence the reception of 
what’s imparted. But today, new mediums emerge and proliferate 
faster. Twitter accounts issuing on-the-ground dispatches from 
Syria and Iraq blossom, mutate, and conflict at an intense rate. 
It becomes difficult to keep up. We are as inundated with new knowledge 
bearers as we are with the very knowledge they were created to fathom. 

As Issue 0, MEDIUM grapples with the age-old infiltration of
elite interests into a range of conventional and less conventional 
mediums: Turkish television series, Turkish print newspapers, narratives 
underlying Israel’s settlement building, Syrian war coverage, and 
an Iraqi militia’s global branding techniques. At the same time, it 
showcases artwork, poetry and a play, from Libya, Lebanon, Armenia, 
and much more. These works are self-conscious of their forms, using 
unorthodox structures to sketch granules of the MENA region.

Khabar Keslan’s first issue unearths the symbiosis of MENA-
originated critique and art. If you have to trust anything, trust in this.



  4 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       5   

 5 

telescreen of The Sultan
ALI D.N.

I n an international social setting, Turkish TV 
shows are one of my go-to small talk topics. 
By friends from all over the Middle East, 
I’ve repeatedly been nicknamed “Behlül,” as 
well as “Mohenned,” the Turkish and Arabic 
names of the main character of the series 
Forbidden Love. Recently, my Persian teacher 
told us that she had to buy the Farsi-dubbed 
DVD of The Magnificent Century (2011-14) 
for her family. A half-Iranian student in our 

class screamed in surprise: she had to do the 
exact same thing.  

The Turkish TV industry’s massive $350 
million business volume is surpassed only 
by the USA’s. The worldwide fame of the 
Turkish TV series confirms the industry’s 
success. Fans are wondering if the second 
season of The Magnificent Century will be 
on Netflix. In 2014, the same show became 

Turkish television calls on a mythical 

past to shape a new national identity

O
riginal artw

ork by Palom
a M

artinez-M
iranda



KHABARKESLAN.com
  66       

the first ever Turkish TV series or film to be 
broadcasted in China; its estimated viewer 
count reaching 1.2 billion across more than 
40 countries. 

But there’s a catch. Through his idea of 
“coffee ethics,” Zizek reminds us that 
capital success today isn’t achieved without 
implicating the product with consumer-
tempting ideas.  Similar to the way some 
brands lodge social values of health, beauty, 
and intelligence within their products, many 
Turkish television shows promote a distinctly 
Ottoman flavor of life. 

O t t o m a n i a

The first Turkish TV shows to achieve 
international acclaim were agonizingly 
melodramatic adaptations of romance 
novels, such as Aşk-ı Memnu (2008-10) and 
Yaprak Dökümü (2005-10). Novels’ plots were 
stretched to hundreds of episodes — imagine 
if each page were as long as the extended 
version of a Lord of the Rings movie. 

Then came The Magnificent Century in 2011. 
With the highest budget among the Turkish 
TV shows of its time, The Magnificent Century 
achieved massive success and popularity, 
but more importantly, it carried the Turkish 
melodrama trend into the “Ottomanization” 
process. Its success paved the way for 
many more Ottoman-themed TV series 
and blockbuster films, and became the 
torchbearer of the cultural phenomenon of 
Ottomania.

Ottomania has been a rising cultural 
trend since conservative AKP (Justice and 
Development Party) came to power in 2002. 
The term refers to a revival of Ottoman 
culture, which is bolstered by AKP’s politics 

of neo-Ottomanism and “heritagization.” As 
Elif Batuman explains, “Ottomania” has its 
roots in the Cold War and the pre-1980 coup 
d’état era, where conservative reactionaries 
against the political irreligiosity of the state’s 
Kemalist laïcité, harkened back to the glory 
days when the Ottoman Caliph-Sultans ruled. 
The Ottoman heritage became incorporated 
into the conservative political discourse. The 
incumbent Justice and Development Party’s 
(AKP) adoption and frequent employment 
of such discourse popularized political 
neo-Ottomanism, which expanded into a 
cultural phenomenon: “Ottomania.” Hence, 
the promotion of the Ottoman heritage in 
Turkish television is closely related with 
conservative politics. 

A  N e w  S tat e  a n d  A  N e w  N at i o n

Between 2002 and 2010, when the melodrama 
shows were at their commercial peak, one 
of the main policies of the AKP was to 
improve Turkey’s global reputation. The 
AKP’s brand of “Moderate Islam” helped 
its government portray itself as pro-Western 
and pro-American, adopting a liberal market 
economy and pursuing EU membership. 
Improving citizenship rights and civil 
liberties were crucial criteria for the EU 
negotiations, leading the AKP to become the 
first regime in modern Turkey to both revoke 
the previously dominant militaristic laicism 
and grant political representation of religion 
in government and municipality positions. 
The AKP government was also the first 
in Turkey to ever initiate peace processes 
with the Kurdistan Workers’ Party (PKK) 
– the armed-organization that has waged 
a violent struggle for equal rights and self-
determination for the Kurds in Turkey since 
the mid-80s.  These important developments 
were signs of a new era in Turkey, soon to be 



  6 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       7   

 7 

followed by the formation of a new Turkish 
society altogether.

The “Moderate Islam” policy was more of 
an international façade. AKP’s domestic 
policies, particularly in education and social 
service, were in the meantime re-defining 
state-society relations. By introducing a new 
regulatory law for mandatory education, 
AKP aimed to “let [children] pursue 
religious education younger” in İmam-Hatip 
(religious) schools. Erdoğan himself declared 
his aim of raising “a religious youth.” 
Public schools were converted into İmam-
Hatip schools. Many academics criticized 
the legislation as hasty, and accused the 
AKP government of “playing politics with 
pedagogy.”

Furthermore, AKP’s welfare policies 
consolidated and reconfigured the state-civil 
society organizations' (CSO) relationship in 
a framework of cooperation and partnership. 
Zencirci shows that this cooperation was 
based on AKP’s specific “discourse of 
Ottoman heritage”, “a telling of the story of 
the Ottoman past in a selective way” where 
“civil society came to be seen as a distinct 
sector which supports the state.” 

Vakıfs (religious endowments) are popular 
types of CSOs in Turkey, which often have 
a pious disposition and moral raisons d'être. 
Vakıfs held a crucial and intricate social place 
in Ottoman societies, though very different 
than its role of political activism in support 
of the rights of the faithful in modern Turkey. 
With AKP’s selective propagation of the 
Ottoman heritage, they are now considered 
‘leftover’ Ottoman institutions, ‘revived’ by 
the government’s support, in accordance 
with neo-Ottomanist resurgence.  

Changes made by the AKP government in 
education and civil society organizations 
depict that the state is not only interfering 
with society, but also it is able to mold societal 
religious disposition to the government’s 
liking. The state claims to have a say in how 
society is shaped, and Ottomania plays a big 
role in that claim.     

T e l e v i s i n g     t h e     N at i o n

Before moving on to AKP’s influences on 
Turkish TV, we have to consider the political 
aspects of TV as a medium, both within the 
country and across the Middle East. Özlem 
Özsümbül, head of sales and acquisitions 
in the popular TV channel Kanal D, said it 
clearly in 2012 as she was boasting about the 
success of their TV series:

“
We are a Muslim country, but we are modern. 
We have love and passion and revenge. We 
use real locations and good-looking men and 
beautiful ladies with no scarves.

“  
Offhandedly, Özsümbül’s opinions reveal 
a lot. First, they show that the producers of 
the series pay special attention to the kind of 
society that will be depicted on TV. Second, 
the depictions of sexuality and passion on TV 
screens are considered to be an indication of 
a modernized Muslim society. Ignoring for 
now how controversial that statement is, we 
can see how the producers realize that the 
appeal of the TV series is directly relevant 
to ideas about religion and society. Just so, 
the politicians also realize the potential of 
TV screens to depict an ideal society for their 
own interests. 



KHABARKESLAN.com
  88       

The political influence of Turkish TV shows 
reaches across borders. It has been argued 
that the modernist Turkish Model of Islam 
had been an initiating factor for the Arab 
Spring, and the TV series were the primary 
channel through which this process occurred.

O t t o m a n i a  a n d  E r d o G a n i s m

As education became more religious and 
social work became more “Ottomanized,” the 
AKP’s influence on television was felt along 
the same lines. In recent years, Ottoman-
themed TV series have had noticeably 
high budgets, four of them especially: The 
Magnificent Century (2011), on the harem 
of Süleyman the Magnificent, Resurgence: 
Ertuğrul (2014), on the rise of the Ottomans, 
The Magnificent Century: Kösem Sultan (2015), 
a sequel on the harem of Sultan Ahmed I, 
and Payitaht Abdülhamid, on the era of Sultan 
Abdülhamid II (2017).  

AKP policies are strikingly different in 
this decade. AKP sharply consolidated its 
powers after the diminished success of the 
Moderate Islam policies, the failures of 
both EU negotiations and peace-attempts 
with the PKK, the widespread international 
criticism of the police brutality in the Gezi 
Park protests, the unexpected outcomes of 
the Arab Spring, and massively sectarian 
and hurtful AKP policies in Syria. Many 
founding members of the AKP have left 
the picture, leaving the stage for Erdoğan’s 
charisma and leadership. 

As the emphasis on Erdoğan’s charisma 
was increasing, Ottoman-themed TV shows 
began to center much more on the sultans. 
The movie Conquest 1453, for example, is 
really about a particular vision of Mehmed 
the Conqueror; Resurgence Ertuğrul is really 

about the story of a man who single-handedly 
builds an empire; and Payitaht Abdülhamid 
depicts a “superhero on the Ottoman throne.”
This is no coincidence: with the Constitutional 
Referendum, which recently passed with 
51% of votes, the government aims to change 
the regime, annul most of the powers of the 
parliament and collect them in the hands 
of the president. At the same time, the 
Ottoman sultans on TV series invoke ideas 
of iconic, reliable one-man rulers adorned 
with a Weberian charismatic authority. Their 
intentions aren’t hidden in top secret files 
either: according to the interpretation of an 
AKP parliament member, “the 90 year long 
commercial break” of the Ottoman Empire is 
over.

T V       P o l i t i c s 

Two main issues arise out of this infusion of 
state-ideology in Turkish TV: it constructs a 
narrow and specific interpretation of Islam, 
and it manipulates history in a way that 
benefits the government while deceiving the 
shows’ audiences.  

Popular Turkish TV shows are publicizing 
a particular interpretation of ‘moderate 
Islam.’ This might be a smart business move, 
as some may argue that the shows wouldn’t 
have been successful if this conception of 
Islam weren’t so popular. But enforcing a 
specific view of religion through media is a 
controversial matter, as reflected in the crises 
of Danish cartoons, Lars Vilks’ drawings 
and Charlie Hebdo. There might be people 
out there, Muslim or not, who argue that 
adding passion and sexuality and removing 
the veil is not what makes Islam ‘modern’ 
or ‘moderate.’ There also might be people 
who think that TV series should not be the 
primary medium that teaches us ideas about 
religion. 



  8 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       9   

 9 

Promoting a controversial kind of Islam in 
popular media has political repercussions 
as well. Ironically, the person who found 
sexuality and Muslims on TV inappropriate 
was arguably the person who profits the 
most from these TV series—Erdoğan himself.  
When the ‘modern Islam’ of The Magnificent 
Century became a bit too ‘modern,’ i.e. a bit 
too sexual and alcohol-induced, Erdoğan 
hurled insults and claimed that the Sultan 
Süleyman depicted in the show “is not the 
Süleyman we know.” More dramatically, 
the show was cancelled immediately after 
the actor who played Sultan Süleyman was 
spotted in the anti-government Gezi Park 
protests. Around the same time, another 
Ottoman-themed TV series Once Upon a Time 
in the Ottoman Empire was also cancelled, 
and its main actor complained directly to 
Erdoğan on Twitter. 

Does this mean that TV producers have to keep 
up with the government’s understanding of 
Islam? These days, the answer is clearly “yes.” 
The follow-up to The Magnificent Century, 
a fictionalized account of the life of Kösem 
Sultan, never depicts smoking or drinking 
of alcohol. It does, however include scenes 
of brutal slave trafficking—specifically, the 
“taming” of the “fresh” slave girl Anastasia, 
who later became known as Kösem Sultan, 
into being the concubine of Sultan Ahmed, 
all within a computer-generated Ottoman 
realm. The characters of Diriliş Ertuğrul 
(2014-present) commit a great deal of Battal 
Gazi/Jackie Chan-like violence against fitne 
(chaos, trouble) makers and/or Christians, 
but absolutely no blood is shown. Put mildly, 
after Erdoğan’s interventions, there has been 
a great deal of change in Ottomaniac TV 
shows’ policies when it comes to depicting 
sensitive affairs. 

" O u r  H i s t o r y "

Adjusting history at one’s leisure, claiming it 
as one’s own, and refusing it from the rest of 
humanity, is a dangerous game. The opening 
credits of Diriliş Ertuğrul  read, “the story 
and the characters of the show are inspired 
by our history.” But virtually nothing is 
known about the life of the historical figure 
Ertuğrul Gazi (d. ~1280), except that he was 
the father of the first Ottoman ruler.  The 
show represents Ertuğrul as the founder 
of the Ottoman nomad tribe—a perfect, 
charismatic, macho leader around whom a 
devotedly and exclusively Sunni nation is 
formed. The lack of historical knowledge 
about Ertuğrul, combined with his portrayal’s 
striking resemblance to Erdoğan indicate 
that the source of “inspiration” is not history 
at all, but what the Turkish government 
considers to be “our history.” 

The safety of those series as well as Payitaht: 
Abdülhamid is confirmed. After “joking” with 
the program moderator about who really has 
the power to end their interview, Erdoğan 
added that he expects more TV shows along 
the lines of Resurgence to be produced because 
he and his grandchildren love it.

Similarly, Erdoğan gave a speech on May 
2015, during the opening ceremony of TRT 
World – the international news platform of 
the state – advising the crew of Resurgence 
to pay no heed to criticism. What matters, 
he assured them, is that they are “embraced 
by this nation.” Immediately following this 
ceremony, perhaps as a gesture in response 
to the standing ovation he received from 
the crew of Resurgence, Erdoğan made an 
appearance on the set. This shows that these 
TV series are a propaganda tool, invoking 



KHABARKESLAN.com
  1010       

and popularizing the government’s ideals 
of what a political leader, an ideal nation’s 
regime and politicized religion should be. 

The newest TV show on TRT, Payitaht 
Abdülhamid, depicts a version of Sultan 
Abdülhamid II’s period that majorly distorts 
historical facts. An Ottoman historian who 
studies the Abdülhamid period, writing for 
the newspaper Agos, has recently criticized 
the “overt fabrications” in the series, as he 
notices the parallels between the show’s 
rendering of the Hamidian period and the 
AKP member Speaker of the Parliament’s 
aggrandizing opinions on Abdülhamid II.

C o n c l u s i o n

One might argue that history, the knowledge 
of the past in the present, can never be 
absolutely factual. But consistent distortion 
of established historical facts in the 
narratives of Ottomaniac TV series signals a 
seriously dubious practice of manipulation 
for political gains. 

This is not to say that the act of producing 
TV series set in the Ottoman Empire is 
inherently wrong. I, for one, actually love 
historical fiction. My point is that these series 
have aims other than simply entertaining; 
they paint an ideal scenario for a particular 
conception of politics and religion at the 
exclusion of others. For those who share this 
particular understanding, the ideological 
elements embedded would probably be 
considered utopic. But the reality is that 
there are other conceptions of what politics 
and religion should be, and the TV series 
display no tolerance for opposing or even 
merely different political and religious 
subjectivities. Instead, they stigmatize them 
as enemies of the “Ottoman” state. 

Author’s Note: In this article I’ve made a 
generalized summary of the politicization of 
Ottomaniac Turkish TV shows. The source of my 
discomfort lies in the fact that some problematic 
elements of a cultural phenomenon may be 
neglected due to its great appeal and popularity. 
Without a gadfly-like cynicism, we might overlook 
the damage being done.



  10 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       11   

 11 

SHADY ALHADY
@shady_a lhady



KHABARKESLAN.com
  1212       



  12 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       13   

 13 



KHABARKESLAN.com
  1414       

June and july
Farrah Fray

June and July were Libya’s most beautiful daughters
They danced in the middle of Tripoli’s fervid streets
Above the soft shoulders of daffodils
Wondering why the brown tides of men  
Were still asking the sky for another hit of warmth -

In Arabic, sunburnt was spelt “sun hit” 
And in the summer,
 pictures spelt out words 
Maybe that was why 
Children didn’t care for colouring books,

Cigarette smoke held hands with hot tea
And willingly approached hot lips, jokes, 
proverbs
Outstretched legs, stories where men 
Danced with other women; 
Stories haunted by the vigorous orthography of a dialect 
that couldn’t describe lust gently 
But persisted, lingered, laughed, 
And watched women walking by  
Billowing slowly, talking quietly 
Women who wanted to scream in a language that wouldn’t let them, 

June and July searched for words to give to their mother,
A hot country that was afraid of sunburns. 

Farrah Fray is a writer, activist and poet studying in London by way of 

Libya. She has written for Kinguistics as well as Letters ly Libya and translat-

ed for Haawiyat, a syrian comic aimed at refugees. Her work navigates explo-

rations of culture, displacement, feminism and identity with a focus on Libya 

and London. Her latest poetry collection, A Recipe for Rebellion will be 

published in september 2017. 



  14 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       15   

 15 

NOT JUST MUSEs

@almasahaalamena     



KHABARKESLAN.com
  1616       



  16 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       17   

 17 

Al Masaha Al Amena — Arabic for Safe Space or Secure Area — 

passively hopes to make the world a safer place for our gender-neutral 

children to roam and riot. Created as a medium for the founder, Amna, to 

declare her thoughts (often feminist), Al Masaha Al Amena also hopes to 

find and validate similar flower-emoji people online.



KHABARKESLAN.com
  1818       

Th e Committee to Protect Journalists 
began keeping detailed records of the status 
of journalists in 1990. In December 2016, the 
CPJ reported that more journalists were jailed 
worldwide than at any other point since the 
organization began tracking this data. And at 
the top of the list—the winner of the award for 
the most oppressive media environment—sits 
Turkey. 

As of April 25th, 159 Turkish journalists and media 
workers are imprisoned, and of these media 
employees, eight worked for one of Turkey’s 
oldest dailies, Cumhuriyet. In the campaign 

season leading up to the April 16th constitutional 
referendum, Cumhuriyet was one of the few 
media outlets disseminating material for the 
“no” campaign, arguing against constitutional 
changes that would grant the Turkish president 
sweeping executive, legislative, and judicial 
powers. Before that, Cumhuriyet incurred the 
wrath of President Recep Tayyip Erdogan for its 
front-page headline about Turkish intelligence 
covertly sending weapons into Syria. The author 
of the piece and editor-in-chief of the newspaper, 
Can Dündar, was imprisoned and eventually 
fled the country. This episode occurred before 
the July 15th coup attempt and the ensuing witch-

Pluralism’s imprint
Oya Aktas

Beneath Erdogan’s sweeping press 

censorship lies a rich history of print 

culture f lourishing in a diverse Turkey.



  18 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       19   

 19 

hunt that gave Erdogan carte blanche to quash 
any and all opposition. 

It goes without saying that a free press in any 
country is fundamental—it allows ideas to 
circulate freely, and keeps the public informed 
and elected officials accountable. But in Turkey, 
the press is also historically significant for groups 
whose identities are threatened by Erdogan’s 
imposition of a Muslim identity across the country. 
In the Ottoman Empire, non-Muslim minorities 
led the growth of press and newspapers, and 
later secular state reformers mobilized the press 
as a tool for engaging more directly with Muslim 
and non-Muslim communities alike, as well as in 
promulgating a secular Turkish identity.

Cumhuriyet was established in 1924 by Yunus 
Nadi, a close associate of Mustafa Kemal Atatürk, 
who founded the Republic of Turkey in 1923. 
Named after the Turkish word for “republic,” 
Cumhuriyet was established to promote the state’s 
revolutionary secular republic-building agenda.  
Although national leaders had established 
Ankara as the capital of the Republic the year 
before, Nadi chose Istanbul, the former capital of 
the Ottoman Empire, to be the home of his daily 
newspaper. 

He was not alone in his choice. In 1935, 
although the city constituted only 4.5 percent of 
Turkey’s population, 35 percent of the nation’s 
newspapers, 68 percent of its journals, and 72 
percent of its books were published in Istanbul.  
Perhaps the selection of Istanbul was born out 
of necessity more than choice: Similar to the 
way Washington, D.C. was chosen in the 1790s, 
Ankara was selected for its strategic location, 
and it rapidly developed from a small town into 
a capital city. Though Ankara was the capital, 
it likely lacked the press technology or literate 
readership to support the publication of a daily 
newspaper. By circulating a daily across Istanbul 

instead, Cumhuriyet appealed to a long tradition 
of intelligentsia and newspaper consumption 
dating back to the mid-nineteenth century.

Vital to the successful introduction of newspapers 
after the establishment of the Turkish Republic in 
the early twentieth century was the introduction 
of the printing press in the Ottoman Empire 
in the eighteenth century. Unlike in Europe, 
where technological innovation and commercial 
relationships catalyzed the growth of printing, 
the Ottoman Empire adopted printing through a 
top-down imposition with a ferman, or imperial 
decree, in 1727. The ferman came towards the 
end of the Tulip Era (1718-1730), a period free 
of turmoil and rife with conspicuous material 
consumption in the Ottoman Empire. 

In 1719, the Grand Vezir Ibrahim Pasha sent 
diplomat Mehmet Çelebi Effendi as a special 
envoy to Paris. His son Said Effendi accompanied 
him on the trip and returned impassioned to 
promote the printing press in the empire. Back 
in Constantinople, Said Effendi partnered 
with Hungarian-born Muslim convert Ibrahim 
Müteferrika  to convince the Sultan Ahmet III 
to grant them permission to establish a printing 
press. In 1726, Ibrahim Müteferrika authored a 
pamphlet titled “The Usefulness of Printing”  
in which he listed the benefits that the printing 
press would bring to the Empire— namely, 
the spread of education and literacy, the better 
preservation of texts, and the accessibility of 
accurate information by way of indices and 
safeguards against errors.  Ibrahim and Said 
presented this tract to the Grand Vezir, who in 
turn gave it to the sultan.

Convinced by their arguments, Ahmet III 
procured a ruling (fetva) from the şeyhülislam, 
Turkey’s highest religious authority, condoning 
print media:



KHABARKESLAN.com
  2020       

“
Question – If [Z]aid, who pretends to have 
ability in the art of printing says that he 
can engrave on molds the figures of letters 
and words of books edited on language, 
logic, philosophy, astronomy, and similar 
secular subjects, and produce copies of such 
books by pressing the paper on the molds, 
is the practice of such a process of printing 
permissible to Zaid by canon law. An opinion 

is asked on the matter.

Answer – God knows it best. If a person 
who has the ability in the art of printing 
engraves the letters and words of a corrected 
book correctly on a mold and produces many 
copies without difficulty in a short time 
by pressing the paper on that mold, the 
abundance of books might cheapen the price 
and result in their increased purchase. This 
being a tremendous benefit, the matter is a 
highly laudable one. Permission should be 
granted to that person, but some learned 
persons should be appointed to correct the 
book the figures of which are to be engraved. 

“
The fetva allowed the dissemination of secular 
texts and emphasized the importance of 
accuracy in the printing process, recommending 
bureaucratic oversight to correct errors. The fetva 
also made an economic argument for the printing 
press: The ease and speed of production would 
lower prices and increase purchase, encouraging 
the spread of erudition across the empire. But 
this endorsement of the printing press caused 
consternation among manuscript copyists, who 
saw an existential threat to their profession. So, 
to appease calligraphers and theologians, Ahmet 
III’s ferman decreed that printing presses could 
only produce secular works—that the Quran, the 
hadith, and similar religious texts would remain 

under copyists’ purview.  This decision limited 
the volume and speed of religious text production 
when compared to secular texts, which could be 
mass produced and widely disseminated. 

Although this state decree and Ibrahim 
Müteferrika’s establishment of the first 
official printing press marked an important 
innovation in the empire, minorities in the 
Ottoman Empire had been operating printing 
presses for centuries, dating back to the late 
1400s. Two Jewish brothers, David and Samuel 
Nahmias, established the first Ottoman press in 
Constantinople in 1493.   Other members of the 
Jewish community quickly followed, opening 
publishing houses in cities such as Edirne and 
Aleppo, as well as Salonika—which became the 
main Jewish publishing center in the empire. 
Apkar of Sivas—an Armenian priest and student 
of typography in Venice—followed the Nahmias’ 
example and established the first Armenian press 
in Constantinople in 1567. Nicodemus Metaxas, 
a Greek printer trained in London, founded the 
first Greek press in 1627, also in Constantinople.  
All three communities founded their inaugural 
presses to print religious texts in their respective 
languages—in contrast to the strict forbiddance 
of printing Muslim religious texts by official 
presses—but they sometimes published Turkish 
language versions as well.  By 1729, the number 
of minority publishing houses opened in the 
empire had reached 37.  

Just as the minority publishers before him, 
Müteferrika relied heavily on western 
technologies to operate his publishing house, 
importing six printing machines and paper from 
Europe. Although paper mills in Istanbul and 
Amasya supplied raw materials, they were unable 
to compete with their European counterparts. In 
1741 Müteferrika established his own paper mill 
just outside of Istanbul, but it only remained in 
operation until 1755. 



  20 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       21   

 21 

Although it did not inaugurate Islamic or 
Ottoman printing, Ibrahim Müteferrika’s press 
was the first state-supported secular Turkish 
press. But while Müteferrika made the state’s 
approval highly visible in the first book he 
printed, the extent of state support behind the 
endeavor remains unclear. Most sources suggest 
that the government supplied consent rather 
than active assistance. In his accounts of Turkish 
culture based on his 1840s travels, British Colonel 
Charles White presents a more engaged state: 

“
Regular salaries were allotted to these two 
active promoters of knowledge [Ibrahim 
Müteferrika and Said Effendi], and the 
above mentioned Mufty and Grand Vizir 
rendered them all possible assistance. Four 
of the principal magistrate[s] were appointed 
censors; and Sultan Achmet, who survived 
the erection of the establishment little more 
than three years, constantly visited the 
presses, and encouraged the directors and 
their German workmen. His example was 
followed by Mahmoud I.  

“
White’s account may reflect the value the 
state conferred on the press in the 1730s, or it 
may present an 1840s revisionist retrospective 
communicated to him after the state had 
published an official newspaper in the 1830s. 
Müteferrika’s press produced between 500 
and 1,000 copies per printed edition, which is 
comparable to early average European editions 
that ranged between two hundred and a thousand 
copies.  However, between the establishment 
of the press in 1727 and Müteferrika’s death in 
1742, his publishing house had only released 
17 books. Subsequent managers procured 
fermans in 1783 and 1794 to keep printing, but 
the publishing house eventually shut down in 
1796. In over six decades of existence, it had only 

been operational for 18 years, during which time 
it only produced 24 books.  It seems that state 
support in this period was more symbolic than 
practical, as Müteferrika’s press could not boast 
noteworthy success.

Mütefferika’s overarching focus was the 
education of the empire. The seventeen books 
printed in his lifetime dealt with history, 
language, physics, and geography.  However, 
his press did not achieve the level of ubiquity 
necessary to have much of an effect on how 
the general public accessed information in the 
Ottoman Empire. Yasemin Gencer, a specialist in 
Ottoman and Turkish visual culture and satirical 
publications, suggests that part of Müteferrika’s 
failure was due to the high cost of having to 
import technology from Europe. Moreover, 
she argues, “European publishers were savvy 
businessmen first and craftsmen second.”  
Müteferrika neither cultivated business ties nor 
understood the importance of advertising and 
thus could not translate his intellectual endeavor 
into a commercial success. Since Müteferrika’s 
publications did not affect a transition from print 
to print capitalism, they were unable to influence 
the public sphere.

The Ottoman public was initially constituted 
through mosques and religious meeting places. 
Five daily prayers and extra-Friday meetings 
made the mosque a heavily trafficked public 
space, and dervish convents provided a forum 
for contemplative discussion. The spread of 
coffeehouses in the 17th century further solidified 
this social sphere.  However, these institutions 
also led to the development of separate publics: 
for Muslims and minorities. For Muslim 
communities, public news and government 
announcements such as imperial laws and 
regulations were generally disseminated through 
public criers. Announcements to the non-Muslim 
population, however, were communicated 



KHABARKESLAN.com
  2222       

through collective community responsibility. The 
government would issue edicts to the heads of 
the respective communities, and these religious 
leaders were responsible for ensuring the general 
communication of the news. 

The establishment of the first newspaper in 
Turkey constituted a state attempt to have greater 
influence over these diverse public spheres. 
Sultan Mahmut II, best known for abolishing 
the Janissary corps and removing a corrupted 
vestige of past Ottoman glory, established the 
first Turkish newspaper in 1831. Mahmut II chose 
the name The Calendar of Events for the paper and 
intended the monthly publication to be a means 
of state communication with the public in a 
controlled and uniform manner. The first issue 
included an article describing the function of the 
newspaper:

“
To know the events of the past serves to keep up 

the laws and the character of the Empire and 
the solidarity of the nation… If daily events are 
not made public at the time of their occurrence, 
and their true nature is not disclosed, the people 
are apt to interpret governmental acts in ways 
which are not even dreamed of or imagined by 
the authors…In order to check the attacks and 
misunderstandings and to give people rest of 

mind, and satisfaction, it is necessary to make 
them acquainted with the real nature of events… 

As the kindness of His Majesty regarding all 
of his subjects, and his goodwill to all friendly 
powers are evident, the utility of the work will 

be extended to them by making publications 
in languages other than Turkish. It has been 
decided to employ for this purpose a reliable 

foreign refugee.  

“
Mahmut II also inaugurated a postal system in 1834 
to facilitate the transmission of his newspaper.  
Rather than relying on oral transmission through 

town criers or religious patriarchs, Mahmut II 
could justify his actions to different communities 
directly. As the article indicates, the publication 
was released in various languages—Arabic, Farsi, 
Greek, Armenian, Bulgarian, and French—to 
reach diverse linguistic communities. However, 
the language variants were not simply direct 
translations of the Turkish original. Rather, each 
version contained news that the state felt would 
be most relevant to the members of the particular 
linguistic group.  Though The Calendar of Events 
constituted a state attempt to increase influence 
over majority and minority communities, it did 
not collapse—or even necessarily diminish—
the divisions between the public spheres of the 
different communities.

Just as printing did not reduce separations 
between religious communities, rather than 
unifying the empire under the Turkish language, 
print capitalism gave francophone subjects a 
new window into the outside world. Again, just 
as Müteferrika’s was not the first press in the 
Ottoman Empire, The Calendar of Events (Takvim-i 
Vekayi) was not the first newspaper to be produced 
in the empire. This distinction instead belongs to 
La Bulletin de Nouvelles, published by the French 
Embassy in Istanbul beginning in 1795. Along 
with its two successors, La Gazette Française de 
Constantinople and Mercure Orientale, this paper 
disseminated the Enlightenment ideals of the 
French Revolution throughout the empire. Its 
primary audience was French expatriates, but 
it also targeted the French-speaking Ottoman 
intelligentsia, which included both Muslims 
and minorities. The next newspaper appeared in 
Izmir in 1824. Le Spectateur Oriental also targeted 
francophone audiences and contained French 
news, but unlike the publications of the French 
Embassy, its primary focus was commercial. 
By relating trade news to francophones living 
in Izmir, Le Spectateur Oriental became one of 
the first major capitalist print endeavors in the 



  22 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       23   

 23 

empire.   Consequently, the emergence of print 
capitalism in the Ottoman Empire fostered an 
imagined community of francophone merchants 
and intelligentsia, rather than one centered on 
the Turkish language.

After these French newspapers had provided the 
first examples of journalism in the empire, another 
European-established paper set the conventions 
and standards of Turkish newspapers. The 
first non-official publication to follow The 
Calendar of Events was the weekly Journal of 
News (Ceride-i Havadis) started by Englishman 
William Churchill in 1840, just after the death of 
Mahmut II and the advent of the Tanzimat Era of 
constitutional reform (1839-1876).  Similar to Le 
Spectateur Oriental’s French focus, Journal of News 
predominantly covered international affairs. 
This international focus—coupled with critical 
commentary on international events—drew the 
ire of the Russian embassy, which pressured 
the Ottoman government to shut down the 
Journal for a brief period. Nevertheless, the 
Journal quickly reopened, and capitalized on 
its coverage of widely discussed events such 
as the Crimean War, thereby demonstrating 
the importance of the modern newspaper and 
setting the standard for Turkish journalism. The 
Journal also simplified its language to increase 
accessibility, thus creating the first instantiations 
of “Turkish journalese.”  The Journal enjoyed a 
monopoly on Ottoman journalism for the first 
twenty years of its existence, but other important 
Tanzimat newspapers soon emerged: Description 
of Ideas (Tasvir-i Efkar 1861-1870), The Army 
Newspaper (Ceride-i Askeriye founded in 1863), 
Liberty (Hürriyet published in London 1868-1870) 
and many others. 

With this proliferation of newspapers came 
increased state oversight. Sultan Abdülmecit 
issued a ferman in 1854 prohibiting printing 
without government permission, and another 

in 1856 requiring printers to present their 
documents to the Ministry of the Official 
Gazette and pay a portion of their revenue to 
the Treasury.  These restrictions were extended 
in 1860, making it illegal to open print houses 
without state permission or publishing anything 
against the state, members of the government 
or millets subject to the Ottoman state.  The 
Tanzimat government feared that newspapers 
would threaten its reform agenda, and censored 
what it perceived to be incendiary rhetoric. 
Notably, the Criminal Code also protected 
millets, or minorities such as Armenians and 
Greeks, from press criticism as well. When a 
paper critical of the government, The Informer 
(Muhbir), received a government-issued warning 
for publishing an article about the concession of 
the fortress of Belgrade, its editor-in-chief, Ali 
Suavi, fled to London to continue The Informer 
publications, thus inaugurating a trend of 
expatriate Turkish journalists publishing from 
Europe.  Nevertheless, state censorship did not 
reach full force until the end of the Tanzimat era 
and the ascendance of Sultan Abdülhamit II to 
the imperial throne in 1876.

Historians characterize the Hamidian era (1876-
1908) as a reactionary period that undermined 
the modernizing reforms of the Tanzimat with 
authoritarian control. When delineating the 
period of Ottoman censorship, general consensus 
agrees that it began in 1876. The government 
enforced censorship laws more vigorously and 
created new laws to ban words that might cause 
offense to the sultan. For example, writers could 
not use the word ‘nose’ for fear it would be 
perceived as an allusion to the rather bulbous 
one that Abdülhamit possessed. In response, one 
journalist wrote:

“
If someone were to tell Abdülhamid that the 

word “nose” was forbidden in the Press, how 
would the people around him explain this? 



KHABARKESLAN.com
  2424       

Would they say to the Caliph of the earth: 
Your majesty, you have quite an ugly nose, 

that is why we banned this word… 

“
Alongside these stricter restrictions on the 
press, the government encouraged educational 
institutions that increased literacy rates and 
made these publications more accessible. In 
1883, Abdülhamit II developed a taxation system 
that would fund the Education Benefits Share 
for the construction of public schools. Since 
schools were already concentrated in Istanbul, 
the tax funds were allocated across the empire 
such that by 1897, only 1 percent of elementary 
schools, 7 percent of middle schools and 3.6 
percent of higher education institutions were 
in Istanbul. Minority groups—who had higher 
literacy rates than Muslims—maintained their 
own institutions, with 5,982 elementary schools, 
687 middle schools, and 70 universities in 1897. 
These were also spread throughout the empire 
but highly concentrated, with 2.4, 14.7, and 24 
percent in Istanbul, respectively.   This increase 
expanded the influence of newspapers, and 
writers began to supplant religious leaders 
as the cultural idols of the empire. Although 
the introduction of the printing press did not 
affect an Eisenstinian revolution in the Ottoman 
Empire, the period of newspaper proliferation 
paired with improved literacy is probably the 
closest the Ottoman press came to a European 
print revolution. 

In 1908, a group of young intellectual officers in 
the Turkish military—the Young Turks—carried 
out a coup against Abdülhamit II. Heavily 
influenced by Enlightenment ideals, such as 
liberty and tolerance, the military government 
established a parliament and adopted rhetoric in 
support of free speech. In the Press Law of 

1909, the Young Turks did away with the pre-
publication assessments of earlier Ottoman 
censors. Still, the law had strict provisions 
against libel that would result in punitive action. 
The criminal liability fell chiefly on editors but 
also included authors, printers, and vendors. 
Only the readers were exempt. Consequently, 
despite the lack of pre-publication censorship, 
publishers still had to self-censor to mitigate the 
financial risk of issuing recalls.  This allowed 
the Young Turks to espouse Western secular 
ideals, including free speech, while still silencing 
opposition.

After World War I and the collapse of the Ottoman 
Empire, Atatürk’s Republican government 
similarly purported to welcome opposition 
while, in fact, silencing it. Although Atatürk 
did not significantly alter the government 
approach to free speech, he did enact a radical 
transformation of the press through linguistic 
reform. Ottoman Turkish comprised a complex 
combination of Arabic, Farsi, and Turkish 
lexicons and grammatical structures, all written 
in an Arabic script. The prevalence of Arabic 
words, structures, and script in Ottoman fostered 
an intimate relationship between the language 
of the empire and the language of Islam. By 
breaking this bond, Atatürk hoped to separate 
the spheres of state and religion. Through his 
secularizing reforms, Atatürk changed the call to 
prayer from Arabic to Turkish and banned Arabic 
education. Atatürk, in 1928, officially replaced 
the Arabic script —which Turkish people had 
used for over a thousand years—with the 
Roman alphabet. He created a Turkish Language 
Institute, tasked with codifying the structure 
of the Turkish language and expunging Arabic 
and Farsi words by creating more authentic 
Turkish alternatives.  These reforms were meant 
to simplify the language, making it more easily 
learned and thereby increasing literacy, as well 



  24 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       25   

 25 

as purging Arabic and Farsi influence to return to 
pre-Islamic Turkish roots. Newspapers shifted to 
the Roman alphabet in 1928 and became an integral 
component of the transition towards a simpler, more 
secular language.

Cumhuriyet, too, followed the Roman alphabet shift 
in 1928. By circulating the new Turkish script on 
a daily basis, it helped to usher in a new Turkish 
public space and national consciousness. Perhaps 
one of the most valuable roles it fulfilled, at least 
in its earliest years, was incorporating minorities 
into Turkish identity, most visibly through a beauty 
pageant.

On February 6, 1929, Cumhuriyet announced that it 
would be hosting a beauty pageant to discover the 
most beautiful Turkish woman. The winner of the 
national pageant was to go on to represent Turkey 
on the international stage at the International 
Pageant of Pulchritude held in Galveston every 
year.  Less than a decade after the collapse of the 
Ottoman Empire and subsequent establishment 
of the Turkish Republic, the beauty pageant 
represented an opportunity for Turkey to showcase 
its modern women and assert its place among the 
“civilized” nations of the West.   In a daily front-page 
pageant column, Cumhuriyet published contestants’ 
photograph submissions, invited readers to vote 
on the winner of the pageant, and insisted that the 
provision of feedback constituted a national duty 
for every citizen. The show functioned as a tool to 
stir Turkish national consciousness and develop 
Turkish identity in the aftermath of an anachronous 
Ottoman one.

In its construction of the Turkish woman, the 
Cumhuriyet encouraged broad participation. Time 
and again, it insisted that all “virtuous Turkish girls” 
were invited to submit their photographs, and that 
“race, religion, or sectarian differences” would not 
be considered.   In fact, many of the photographic 

submissions Cumhuriyet published 
accompanied Jewish, Armenian, and Greek 
names. The rich tradition of minority presses, 
as well as the secular connotations of the 
printing press and newspapers, would have 
made the newspaper a comfortable avenue for 
Jewish, Armenian, and Greek participation. 
Cumhuriyet’s embrace of diversity under a 
single umbrella of the “Turkish woman” 
invited minority communities to ascribe 
to the new Turkish language and the new 
secular identity. In the early years of the 
pageant, Jewish, Armenian, and Greek 
women were consistently successful enough 
to be pageant finalists. Alongside this 
inclusivity, Cumhuriyet’s encouragement of 
broad minority participation also excluded 
Islam from functioning as a criterion for being 
Turkish in the new Republic. 

As media independence disappears in Turkey, 
the diversity of backgrounds and ideas that 
supported its growth goes as well. Censorship 
and government tension are part of the 
traditions of Turkish journalism, and strategic 
newspaper consumption has been considered 
subversive or incendiary in the past. But now, 
these institutions are being shut down and 
silenced entirely. Commenting on the results 
of the referendum, Turkish journalist Amberin 
Zaman lamented that the most articulate 
voices, who could have most effectively put 
forth the case against the referendum, were 
all jailed leading to the April 16th vote. Now, 
the country must bear the burden of the 
referendum results. As Erdogan dismisses 
allegations of vote rigging and charges ahead 
with his vision for a new Islamic Turkey, 
secular, non-Muslim identities will continue 
to come under threat, with dwindling avenues 
through which to voice their concerns. 



KHABARKESLAN.com
  2626       

Bouquets
KNAR Hovakimyan

@knchuck

Art is not what happens between 
the paintbrush and the canvas.

The artistic act is in the 
perception and reimagination 

of the surrounding world.

 Although my abstract work is largely improvised, 
the process is very structured.

There is a concrete way that an image
— a bouquet of  flowers, for instance —

is translated to the canvas.

And if the painting is a translation, 
then each new idea is a language that 

I’m translating the world into.

That language is what I think of as art.

The language I use for a given series of paintings is 
a combination of my identity and my circumstances.

For this particular series, I have been lost 
in a confusing nostalgia 

for a familiar but forgotten history.



  26 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       27   

 27 

November Bouquet, 2017, oil on canvas, 30 x 40in, 



KHABARKESLAN.com
  2828       

Overripe, 2017, oil on canvas, 9 x 10in, 



  28 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       29   

 29 

Superbloom, 2017, oil on canvas, 10 x 12in, 



KHABARKESLAN.com
  3030       

KNAR Hovakimyan is an artist, born in Armenia, raised in Los Ange-

les, and currently residing in Boston. She grew up in a community of Armenian 

immigrant artists and studied art with them, both formally and casually. 

When she’s not painting colorful abstract works, she’s painting portraits.

Apricot, 2017, oil on canvas, 12x14in



  30 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       31   

 31 

I .
 

With a swift  exhale, 

I  pushed out the rel ief ,

anxiety,

and fear.

Untouched words

expelled from my body

in a jumbled mess of  jargon. 

Thoughts mimicked 

piled-up cars

on narrow and crowded 

sidewalks of  Beirut’s  inner cit ies ,

 

As her stern face

Turned soft    	   

With the peace and comfort

of  a  warm Mediterranean breeze

on an even warmer summer ’s  day.      

I I .

Why do I  feel  l ike I  lost  someone?

I’m sti l l  here
I’m sti l l  me. 
Yet ,  I  grieved,

while the rel ief ,
anxiety,
and fear, 
vanished into thin air—	    
I  grieved.

I I I . 
 
Standing st i l l
dressed in the night
as tal l  strangers
 
with pungent perfumes
and white veils ,

pucker up
 —three t imes.
 
“Allah Yerhama,”  they say,
god have mercy on her.

Dafn

Raie H. thira

دفن



KHABARKESLAN.com
  3232       

HERE: Oh! Look at you! I am looking at you. 
You look different. What are you? 

THERE: What?

H: Where are you from?

T: Right over there. You’ve seen me.

H: No no, I haven’t, no, where are you FROM.

T: Really, right over there. Never been very far.

H: (Thinks this over) You look like them

T: Who?

H: Them. Way over across over a ways.

T: Not me.

H: Who let you in here?

T: No one. I was born right over there with 
fresh blood. Like I said.

H: You came from somewhere, though, right. 
So just think back and back think about your 
history… You have other blood people like 
you they are yours and from elsewhere. 

T: I’ve got blood around most places. Even you 
I bet you have some over there across there 
over that way.

H: Not me! 

T: Yes, you. 

H: I’m from right here right now looking like 
here and  here  I  am.

T: But if I came from somewhere, you did, too. 

H: No no, how silly, your blood comes from 
the ground and mine is here and yours is there 
obviously.

T: My blood has been here long enough to sink 
into the earth and dry into crusty dust. 

H: Flaking and flying red wherever you please. 
Your blood paints over ground that isn’t yours.

T: All of the ground over there and over here 
and way way across there has been soaked 
through and dried and soaked! Theres nothing 
untouched

H:  So don’t smear it around

HERE AND THERE
Aziza Afzal



  32 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       33   

 33 

T: So don’t slash me and I won’t bleed

H: Out of my way, then! Back over there across 
here over to way over there.

T: I wasn’t in your way here or there but you 
spotted me and my blood as a hideous prize

H: I didn’t win you, ok?, it’s just my damn luck 
you’re mine in my in my—

T: But you own me, yeah?

H: Just right there it is mine but yeah I decided 
after I went way way over there and—

T: Left a trail of my blood all the way back 

H: Stupid drips

T: You made a mess

H: I won’t clean it up you’re different you’re 
dirty your blood is fresh

T: Not so stagnant and curdled congealed like 
you. You can’t seep into the ground. Can’t 
evaporate. 

H: Stop looking at me! Stop it go go away far 
far across far away

T: I’ll squeeze you and drip drop you back 
wherever you came from fresh and bloody 
new.

H: No! No! 

T: You look like them! 

H: My blood is all over. They look at me and 
cheer wherever I am.

T: All the chanting and cheering distracted you 
from here

H: I’m here! I’m here! Its mine!

T: You can cheer anywhere, get out of right 
here and go to them they are there waiting

H: The whole world is waiting for me

T: The whole world is waiting on you  

H: I have good circulation

T: Maybe you’ll bleed out quickly then. 

H: You wouldn’t do that, you’d look like a 
monster with blood like tar. You’d take that 
risk? The way you stand out?

T: I don’t answer to you. And I’m standing still 
in the same place, remember?

H: You don’t belong here.

T: I can’t hear you. All that chanting and 
cheering you did made me block out your 
white noise.

H: So I see you won’t talk. I see you’re not from 
here. Neighbors talk and answer, you know. 

T: You’re inflated. You’re filled with pus. 
You look different and ugly like you might 
burst. You have no blood left! Your needs are 
infectious thick and skin deep. Your place is 
dying for population control. Save yourself! 
Slash your thick bubble and come out, the new 
blood will wash over you. Your place will be 
new. 

H: I’m not I’m not I’m not I’m not—

T: You look… You look…

HERE tries to move and explodes. Blackout. 



KHABARKESLAN.com
  3434       

OVER/UNDERLAY
OMAR EL-SADEK

A 25 years of age fatigued and always sleepy electrical engineer working in 
the oil and gas industry. “Wait, what? Why?” Is what I usually hear when I 
introduce myself as I give off the impression of someone who came out of 
art school. Trust me; I ask myself the same question. But let’s just say that 
my passion was found at a late stage in life. If I seem familiar to you, it’s 

probably because I dress like your grandpa.

I experiment with a mixture of analog photography, paintings, and digital 
art as a form of expression, giving paintings new life, in a way.



  34 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       35   

 35 



KHABARKESLAN.com
  3636       



  36 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       37   

 37 



KHABARKESLAN.com
  3838       

NOT BUYING IT
Julia  Kassem

I n April 2017, the Boycott, Divestment, 
Sanctions (BDS) movement set important 
precedents, passing resolutions among 
the Tufts University student body and at a 
Cupertino California community college.  
BDS also scored its first victory in calls to 

create an investigative committee at the 
University of Michigan in Dearborn - a 
campus situated in the United States’ most 
concentrated Arab and Muslim city. But 
the largely student-led initiatives cannot 
in themselves guarantee the University’s 

BDS poses a narrative threat to Israel, 

not JUST an economic onE,

O
rig

in
al

 a
rtw

or
k 

by
 P

al
om

a 
M

ar
tin

ez
-M

ira
nd

a



  38 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       39   

 39 

faculty boards’ compliance with their 
demands. Meanwhile, BDS has not yet levied 
a blow to Israel economically, evidenced by 
Bloomberg’s June 2016 report that its foreign 
investment hit a high that year of $285.12 
billion.

But the initiatives received no shortage 
of impassioned opposition, including 
vocalizations of “anger” and “hurt.” Tufts’ 
Passover-day resolution was denounced by 
student groups such as the Tufts Students 
for Two States and the Tufts American Israel 
Alliance. Likewise, University of Michigan 
Regent Mark Bernstein (D) condemned the 
related action on the Dearborn campus as “an 
intellectually bankrupt, morally repugnant 
expression of anti-Semitism.”

City councils and state governments rushed 
to pass reactionary anti-BDS legislation. 
Numerous pro-Israel groups, lobbies, and 
foundations issued anti-BDS statements and 
campaigns in their movements and missions. 
Strong condemnations by US Ambassador to 
the United Nations Nikki Haley against the 
campaign’s alleged denial “of Israel’s right 
to exist” infused vows to buckle down on 
threats to the state.       
   
For a movement that bears little legislative 
or institutional leverage, and fails to tangibly 
impact Israel’s economy, BDS’ symbolic 
implications are nonetheless highly salient. 
For a nation whose leading US lobby, AIPAC, 
is a public relations organization and not a 
political action committee, positive press 
remains a top priority.

Israel’s premise rests on a myth: the adage 
of “a land without a people for a people 
without a land.” The narrative is reminiscent 
of Western neocolonialism, which waxes 

poetic a ‘modern manifest destiny.’ This 
ethos is made palatable by rhetorical 
appeals to ‘democracy’ and human rights 
in an otherwise orientalized region cast as 
inherently archaic and uncivilized. 

If political movements begin with a myth, 
they end when the myth’s core plot holes 
are exposed. For a generation too young to 
remember either Intifada, a stark departure 
from the default Zionist preceding status 
quo is evidenced in a 9-month plummet in 
approval for Israel in 2016: coinciding with 
young liberals ‘feeling the Bern.’ Therein lies 
BDS’s true power as a movement victorious: 
Not through the succession of boycotts or 
divestments that it can accrue, but in its power 
to myth-bust a dominant narrative that has 
directed and rationalized foreign policy for 
nearly seven decades. As a statement against 
BDS on campus in an AIPAC pamphlet from 
May 2016 itself forewarns: 
 

“
... Despite the efforts of Israel’s detractors, 
no US college or university has divested 
from Israel or companies doing business 
with Israel, and none is likely to do so. 
Rather, the real focus on BDS on campus 
is to create skepticism in the minds of 
students about Israel’s legitimacy. Seeds 
of doubt are intended to bloom decades 
later when graduates hold positions of 
power and authority and can withhold 
tangible support or even contest Israel’s 
right to exist.

“
AIPAC is right about one thing—today’s 
young adults are less guaranteed to be 
tomorrow’s investors. As movements like 
BDS embolden the case against settlement 
expansion, present and future generations 



KHABARKESLAN.com
  4040       

are less inclined to provide financial support. 
Though a majority of the Jewish population 
across all age groups in the United States 
reports at least some connection to Israel, 
nearly one-third agree that settlement 
building hurts the country’s security – a 
conviction that had been held by up to 44% of 
American Jews in 2013. They follow a trend 
unsullied from that of their other younger 
American, mostly liberal, counterparts 
increasingly skeptical of offering an 
unconditional and pathological support for 
settlement building and militarization of a 
nation that takes no responsibility for their 
own country’s social, economic, and political 
interests.

Americans no longer have to be keffiyeh-
donning ardent pro-Palestinian protesters to 
be less and less inclined to subscribe to the 
narrative that places American interests as 
contingent upon – and evidently subordinate 
to – Israeli hegemony in the Middle East. 
Even Donald Trump recommended that 
Netanyahu slow down settlements, echoing 
Trump pick and Defense Secretary James 
Mattis’s caveats against settlements that 
could engender ‘apartheid.’

Five decades of official US opposition 
to settlement building—despite overall 
unconditional support to Israel—culminated 
in the US’s anomalous abstention from the 
December 2016 UN Security Council vote to 
condemn Israel on settlement activity. 

The language of the BDS movement 
recognizes the nuances, and attempted 
reconciliation, between Israeli support 
and opposition to settlement expansion, 
while seizing the opportunity to question 
a method of occupation that ultimately 
defines Israel’s existence. In 2015, in a move 

to refuse enforcement of anti-BDS legislation 
on the West Bank, then-US State Department 
spokesperson John Kirby professed no 
qualms with a BDS that specifically, and 
conditionally, solely targeted occupation and 
settlement expansion.

Language remains BDS’s most powerful 
weapon. By targeting occupation and 
settlements, and issuing condemnations 
resembling South Africa apartheid-era moral 
appeals, BDS both convolutes Israel’s claims 
to modern democratic sovereignty as well as 
its myth of sanctified Jewish connection to 
the land.

Still the scourge of Zionists and Zionist 
apologists, BDS was vilified at the 2017 
AIPAC conference as “the most serious threat 
to Israel,” according to former Canadian 
Prime Minister Stephen Harper. In the same 
breath, Harper made numerous entreaties 
to the waning sense of “shared values” and 
“security” between the United States and 
Israel.  BDS reflects the true source of Israel’s 
existential crisis, couched in the expansion 
of settlements across arbitrarily defined 
parameters. These parameters are drawn not 
just materially, but rhetorically—and BDS 
can make them disappear.  



  40 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       41   

 41 

Larry Abbas II Presents
SALAFI COWBOY

@salaf icowboy



KHABARKESLAN.com
  4242       



  42 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       43   

 43 



KHABARKESLAN.com
  4444       

The Dirty Saint
@dirtysaint

These pieces were created out of frustration towards the lack of 
compassion and empathy towards refugees in the United States. 

Many have it very easy and never experienced anything remotely 
close to the hell that war is. For that reason, headlines are read 

without understanding. 

With these, I focused on the narcissism that has trickled down from 
those who capture the most attention. It has run rampant in recent 
years — most apparent during the Syria crisis. The desired result 

was for people to question who they view as role-models, and also 
to be aware of negative traits subtly pushed through simple 

instagram posts.

The DIRTY SAINT is a brand that aims to mix pop culture references, 

humor, and current trends to provide subtle social commentary. This softer 

approach will help spread messages easier and to people who wouldn’t typi-

cally be involved with certain causes. If the brand changes one mind on an 

issue, it will be considered a success.



  44 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       45   

 45 



KHABARKESLAN.com
  4646       



  46 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       47   

 47 



KHABARKESLAN.com
  4848       

A WALTZ WITH BASHAR
ISAAC SUAREZ

Decem ber 22nd, 2016 marked an 
apparently decisive event in the Syrian Civil War. 
As the last buses ferried opposition fighters and 
civilians down the pockmarked thoroughfare of 
Castello Road to Idlib, regime forces occupied the 
last rebel-held neighborhoods of eastern Aleppo. 
The so-called “mother of all battles” was over. 
After a brutal six-year siege which had killed or 

displaced tens of thousands, forces loyal to 
Syria’s President Bashar al-Assad had completely 
retaken the strategic city of Aleppo. Though the 
assault left all but a few regime held alcoves in 
the western part of the city in smoldering ruins, 
Assad hailed the victory as a “decisive step” 
to peace. On the contrary—the very forces that 
delivered Aleppo to Assad will likely assure the 
continuation of the conflict. 

A pro-Assad settlement in Syria is less likely 

than Western media would have us believe



  48 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       49   

 49 

Still, the regime does have reason to celebrate. 
Western media outlets and officials largely 
concurred with Assad’s assessment. The fall of 
Aleppo marked the latest and most crushing of a 
string of regime victories in the cities of Qusayr, 
Homs, Daraya, Daraa, Palmyra and the Qalamoun 
mountain range on the Lebanese border. Assad 
could now claim control over Syria’s largest 
urban centers, along with approximately sixty-
five percent of the population, the vast majority of 
the country’s industrial infrastructure in western 
Syria, to say nothing of the capital Damascus and 
the Alawite heartland of Latakia on Syria’s coast. 

What’s more, Assad can reasonably cheer the 
erosion of international opposition to the regime. 
The ascendance of the Islamic State, or Daesh, 
and the fracturing of Syria’s opposition into an 
array of competing secular and Islamist groups 
diminished foreign support for rebel forces. 
Though the indiscriminate attacks on civilian 
areas by the Russian and Syrian air forces 
elicited international condemnation, the United 
States and the European Union did little beyond 
expressing outrage and extending limited 
humanitarian aid. Donald Trump’s election 
to the US presidency in November rendered 
the already distant possibility of an American 
military intervention to topple the regime nearly 
unthinkable. On the campaign trail, Trump 
referred to Assad as a “strong leader” and a 
potential partner in the war against Daesh. Nikki 
Haley, his newly appointed diplomat to the UN, 
publicly stated in February that “regime change” 
was “no longer a priority.” 

The April 6th US airstrike on the Syrian Airforce 
base at Shayrat notwithstanding, the prospects 
of an American intervention to overthrow the 
regime appear remote. Despite launching the 
first US military strike targeted at Assad’s forces 
in response to a regime chemical weapons attack 

on the village of Khan Sheikhoun in Idlib, Donald 
Trump and his White House have sent mixed 
messages regarding its position in the conflict. 
Though Nikki Haley has voiced a renewed US 
support for regime change, US Secretary of State 
Rex Tillerson stated in April 10th ABC interview 
that the strike was solely in response to the use 
of chemical weapons and the United States’ 
“military posture had not changed.” Given the 
deep unpopularity of any US involvement in the 
Syrian conflict among American voters and the 
risk of a military confrontation with Russia, the 
Shayrat Airstrike does not appear to augur direct 
US military intervention to overthrow Assad.

This shift in US policy mirrored those of Turkey 
and Saudi Arabia. Formerly unwavering in 
his insistence that peace could only come 
with Assad’s removal, Turkish President 
Recep Erdogan conceded this position before 
participating in Russian-led peace talks in Astana 
in December of 2016. Saudi Arabia, preoccupied 
with its campaign against the Houthis in Yemen, 
has withdrawn much of its financial and material 
support to the opposition and done little to 
counter the prevailing diplomatic trend toward 
rapprochement with the Assad regime. 

However, while news coverage focuses on 
renewed peace talks—which would portend a 
political settlement where the pre-war regime 
remained in place, or debate the remote prospects 
of a US bombing campaign against the regime—
the political reality within Syria undercuts 
Assad’s optimism. The regime’s recent battlefield 
victories belie the fact that the Syrian army no 
longer possesses the capability to retake or hold 
territory on its own. Offensively, the regime now 
depends on the destructive capacity of Russian 
air power, logistical support and training of 
the Iranian Revolutionary Guards Corps, and 
the battlefield leadership and raw manpower 



KHABARKESLAN.com
  5050       

of Lebanese Hezbollah and various Iranian 
organized sectarian Shiite groups. Defensively, 
in the territory the regime ostensibly controls, 
a range of local pro-regime militias, operating 
under the aegis of the Iranian-trained “National 
Defense Force” or NDF, man checkpoints. 

The result of this vast proliferation of pro 
regime militias is a state of lawlessness which 
transcends confessional communities or political 
affiliation. Extortion, kidnapping and smuggling 
in regime held territory has become a daily 
reality for Syria’s citizens. Though the sectarian, 
foreign, and decentralized nature of Assad’s 
forces already do little to endear his regime to 
the aggrieved Sunni Arab majority of Syria, the 
resulting state of lawlessness has led to mass 
emigration even in areas that firmly support 
the regime. As Mustapha, a wealthy Alawite 
resident of Jableh in Latakia told an interviewer 
after being ransomed from kidnappers, “We 
really are living by the law of the jungle here. 
The strong eat the weak and there’s no law—
much less security apparatus—to do anything 
about it… things get worse and worse in the city 
each day.” The conditions of sectarian divisions, 
the decentralization of regime’s armed forces, 
and the state of lawlessness will likely prolong 
the Syrian conflict and undercut Assad’s military 
successes. 

The Hollowing of the Syrian Army

The Syrian Arab Army (SAA), theoretically the 
front line force of the Assad regime, survives as 
a shell of its already limited pre-war self. Despite 
retaining an estimated size of 180,000, roughly 
half its pre-war material power, the Syrian 
Army has proved unable to mobilize more than 
a fraction of this force. Primarily conscripted 
from the Sunni majority, the suspect loyalty 
of the SAA rank and file has severely limited 

its operational capacity since the beginning of 
the conflict. Though members of the staunchly 
loyal Alawite minority compose approximately 
seventy percent of the army’s officer corps and the 
majority of its elite units, the massive casualties 
and emigration of the war have sharply depleted 
this pool of loyal recruits. In late 2015, Assad 
himself publicly admitted the Syrian Army faced 
a critical manpower shortage. 

In the face of this shortage, the regime has come to 
rely less and less on its regular army for frontline 
duty. Outside of the loyal, and primarily Alawite, 
Republican Guard Divisions, the Syrian Army’s 
role has mainly been to retain control of key 
military bases and provide logistical support to 
foreign and pro-regime paramilitary forces. Even 
in this support capacity, the SAA repeatedly failed 
to retain strategic positions before coordinated 
offensives by the opposition. The disastrous loss 
of Idlib, with subsequent regime routs from their 
bases in Jisr al Shughur and Ariha in April of 
2015 demonstrate the weakness of the regular 
Syrian Army before the Russian intervention in 
the conflict. 

To bolster the wavering Syrian Arab Army, the 
regime has come to rely increasingly on loyalist 
militias both on the front lines and to hold 
territory. Mostly organized either under the 
banner of the National Defense Force (NDF), 
or Syria’s various “mukhabarat” intelligence 
branches, these militias enjoy higher pay, 
prestige, and in certain cases superior equipment 
and training than the regular army. Though these 
groups operate within the command structure of 
the Syrian military and intelligence services, they 
exist as separate units from the regular army, often 
with discrete sources of training and ideological 
motivations. The Iranian Revolutionary Guards 
Corps (IRGC) has provided training and backing 
to groups operating within the NDF. 



  50 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       51   

 51 

T h e  P r o b l e m  o f  A s s a d ' s  F o r c e s

Neither the Syrian Army nor the NDF appear 
likely to survive in any form without extensive 
foreign support. Recent regime successes in 
Aleppo, Palmyra, Wadi Barada and Daraya 
depended on extensive Russian air support 
and troops provided by Hezbollah and Iranian-
supported Iraqi, Afghan and Pakistani militias. 
Though operating within the formal framework 
of the SAA command structure, Russian, Iranian 
and Lebanese commanders have asserted a 
great degree of operational control over their 
Syrian counterparts. SAA and NDF forces do not 
commonly depend on Syrian forces for funding 
and training. This leaves the regime reliant on 
the continued support from its foreign backers, 
ensuring the fate of Assad will be as much decided 
in Moscow and Tehran as it is in Damascus. 

The nakedly sectarian appeal of many of these 
foreign forces complicates Assad’s dependency 
on multinational support. Though Hezbollah, 
Iran and their proxies ostensibly fight to preserve 
the secular Baathist regime, these groups are 
avowedly Shiite. IRGC affiliated foreign groups 
such as the Afghani “Liwa Fatemiyoun” and 
Pakistani “Liwa Zainebiyoun” mobilized, at 
least rhetorically, to defend Shiite holy places in 
Syria. The largely confessional affiliations of pro- 
regime militias drawn from Syria’s remaining 
minority communities compounds the problem 
of sectarianism among foreign forces. Some 
groups, such as the Hezbollah trained “Quwat 
al-Ridha” in Homs province, have adopted a 
sectarian Shiite identity. Even secular groups, 
such as the Alawite majority Marxist-Leninist 
“Syrian Resistance,” have been implicated in 
regime atrocities against Sunni communities 
in regime territory. Tasked with combatting 
opposition forces primarily composed of Sunni 

Islamist groups, the pervasiveness of sectarian 
revanchism within these paramilitary forces 
does little to endear the regime to the country’s 
beleaguered Sunni majority.  

To be fair, it is easy to overstate the role sectarian 
identities play in the Syrian conflict. Defections 
from the Syrian Army remain rare after 2013 and 
many groups operating within the NDF are drawn 
from Sunni, as well as the Alawite, Druze and 
Christian minorities. The regime can still count 
on support from well-placed Sunni families and 
business interests, such as the infamous al-Berri 
clan of Aleppo. Despite the stark confessional 
divide between the mostly Sunni opposition 
and majority Alawite regime, well placed Sunni 
officials and families ensure that Assad has little 
incentive to stray from its secular, nationalist 
appeal. Ultimately, all loyalist groups operating 
in Syria depend on Assad’s survival as head of 
state to sustain the regime. The real existential 
problem for the Assad regime and its armed 
forces lie in its dependence on criminal networks 
that run concurrent to – but do not narrowly rely 
upon – religious or communal identity. 

T h e     L a w    o f    t h e     J u n g l e

The Syrian armed forces, intelligence services, 
and loyalist paramilitary groups have come to 
rely on profits from the illicit economy to survive. 
Operating thousands of checkpoints throughout 
regime territory and various battlefields, 
members of army and militia units augment 
their salaries by extracting rents from travelers 
and confiscating property of rebel sympathizers. 
Kidnap for ransom, especially across sectarian 
communities has also become a popular means 
to generate revenue. In the military’s higher 
ranks, or among well-placed militia groups, 
smuggling goods from Lebanon to regime and 
rebel-held territory provides a lucrative source 



KHABARKESLAN.com
  5252       

of income. The largesse and distribution of these 
sources of revenue in many cases supersede the 
rank and duty, reducing the damage caused by 
high-ranking defections. 

The prominence and flagrant criminality of 
NDF and militia commanders demonstrate how 
deeply reliant the regime has become on these 
parallel command networks. Many, such as the 
Sami Aubrey in Aleppo, and Talal al-Dakkak 
in Hama, were well connected businessmen 
before the war and enjoy close personal ties with 
the Air Force Intelligence Directorate and the 
Assad family. Dakkak in particular has gained a 
notorious reputation for organizing an extensive 
kidnap for racket, smuggling oil and natural gas 
and feeding captured enemies to his pet lion. 

These illicit activities on the part of local militia 
commanders frequently undermine the strategic 
interests of the regime. Despite the fact that 
fuel shortages have forced residents of Latakia, 
Homs and Hama to live with only an hour of 
electricity per day, Dakkak’s network profits 
from smuggling oil and gas refined in Homs to 
rebel held territory. Even so, neither the regular 
army nor the government in Damascus has 
made any efforts to stop this enterprise. When 
an Army patrol intercepted one of Dakkak’s oil 
convoys bound for Idlib in late 2015, the soldiers 
simply turned over the fuel to the local Airforce 
Intelligence Directorate, who, in turn, sent the 
fuel along to its original destination. 

In regime-held territory, civilians continue to 
suffer critical shortages of basic necessities, 
and the daily threat of random robbery and 
violence. In government-controlled Hama, one 
activist reports that kidnapping has become “as 
profitable a business as any” and that militias 
are beholden “to no law but their own.” 

Assad’s government possesses neither the ability 
nor inclination to challenge the illicit activities 
of its forces. Military bases, particularly in the 
southern and western parts of Syria, allow loyal 
military commanders and militiamen to carve 
out their administrative fiefs or “qutaa.” The 
decentralization of the armed forces regional 
“qutaa” command structure and the proliferation 
of paramilitary groups make direct control from 
Damascus infeasible. Further, Assad relies upon 
the parallel networks of these criminal enterprises 
to preclude any possible challenges to his power 
from within the military or intelligence services. 
Control of this profitable war economy gives the 
regime means to reward the loyalty of its armed 
forces. Access to the war economy, determined 
by familial and sectarian proximity to Assad’s 
regime, have come to supersede traditional rank 
as a determinant of authority in Assad’s armed 
forces. 

The decentralization of command and erosion of 
professionalism within the Syrian Armed forces 
complicates any efforts on the part of the regime 
to govern its territory or reintegrate opposition-
held areas. Smuggling and kidnap for ransom 
have become realities of the Syrian war economy, 
in both regime and rebel-held territory. This 
pattern of lawlessness in rebel-held areas has 
already done much to delegitimize secular and 
moderate Islamist groups in rebel territory. The 
promise of a return to the rule of law played a 
major role in the emergence of radical Salafist 
groups such as Jabhat al-Sham and Daesh. 

C o n c l u s i o N : 
F e d e r a l i s m    o r    Wa r l o r d i s m ? 

In the most recent cease fire negotiations in 
Astana, Russia proposed a formal policy 
of “decentralization” as a means to reunify 
Syrian territory. Russia, doubtless aware of 



  52 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       53   

 53 

the administrative reality in regime territory, 
promulgated a draft constitution which would 
radically redistribute political authority to 
provincial governors and sub-provincial 
municipal councils. Though both sides rejected 
this draft constitution, this Russian gesture likely 
signals that the legal devolution of power from 
Damascus to local councils will serve as de jure 
means to reunify Syria in any internationally 
brokered settlement. 

Unfortunately, the proliferation of armed groups 
in regime territory and their dependency on 
illicit sources of revenue will limit the efficacy of 
any attempts to empower local elected councils. 
Possessing weapons, manpower, access to 
foreign and regime funds, and various familial 
and personal ties to the regime, the loyalist armed 
forces will have little reason to abandon their 
livelihood even with a peace agreement. The illicit 
activities of these groups will, in turn, stymie 
efforts at economic reconstruction or develop 
the rule of law. Their sectarian allegiances and 
continued dependency on Russian, Lebanese 
and Syrian support will continue to exacerbate 
the grievances of disaffected rural Sunnis who 
do not benefit from these patronage networks. 

Beyond the recent, almost completely 
unanticipated, US airstrike on the regime’s 
Shayrat airbase, Assad currently has little 
reason to be sanguine. Despite recent battle 
field victories and talks of a continued ceasefire, 
the regime’s hold on the country is far weaker 
than it appears. Reliant on foreign support 
and the loyalty of his commanders, Assad can 
only sustain his regime by playing to sectarian 
tensions and sacrificing the rule of law. Under 
those conditions Assad’s war against his own 
country will continue, with no end in sight. 



KHABARKESLAN.com
  5454       

Locals
Iman abbaro 

The Locals series was captured in the Egyptian market, Khan-el Khalili in Janu-
ary 2017. This series is meant to capture the uniqueness of the Egyptian culture, 

while fighting the stereotypes of the nation after the 2011 revolution. 

Wast-el-Balad (final photo, not part of Locals) was captured in December 2012 
in one of the streets in Downtown Cairo leading to Tahrir Square.

Al-Fananeen



  54 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       55   

 55 

Al-Sha3b



KHABARKESLAN.com
  5656       

Al-Khan



  56 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       57   

 57 

Wast-el-Balad



KHABARKESLAN.com
  5858       

Eid al-Adha
Sarah al-Mutairi

@salm0nds
Eid Al-Adha fell upon my birthday this year. Every year, my family wakes up extra 
early and heads to the mosque for Fajr (dawn) prayer. We drive down to my grand-

mother’s home in Jahra, Kuwait. Always dressed in our best for Eid day, like a 
scavenger hunt for greetings, we make our way around the neighborhood and wish 
our extended families a happy Eid. Lunch is in the courtyard, held by a rope against

the diwaniya (a space where men normally gather, typically in bedouin households) door.

I felt a lot of controversy about our traditions coming from the west and even from 
Muslims who are against the sacrifice of such. We ensure that the animal is an adult, in 

good health, and the tools that are used have been sharpened – for animals are
 slaughtered every day, and some may not have the luxury of a quick, clean death. The 

meat is then distributed into three ways, one third for relatives/friends/neighbors,
a third for the household, and a third for the needy—regardless of their faith.

These photos are special. They were shot mainly outside of my grandmother’s house, 
and my father had originally asked for me to shoot them through a window inside—
not wanting his daughter to casually be on the street in this part of Kuwait. After fail-

ing to achieve a proper shot, I urged for his permission to join them outside. This made 
me very, very happy. It was a big step for us.

WA R N I N G : V I O L E N C E



  58 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       59   

 59 



KHABARKESLAN.com
  6060       



  60 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       61   

 61 



KHABARKESLAN.com
  6262       

FALA URFALI 
When I look back, I am looking forward. Since I’ve moved back to 

the region, I have met many who are living, whether physically or mentally, 
in the never-ending conflict that we call home.

Stepping away, I realize that it is not uneducated to live in acceptance; not 
the acceptance that you know, but the acceptance that people in the MENA 

have created.

Acceptance—to do everything you can, stay positive, create awareness, and 
show the world that we are people too. We can laugh, we can appreciate, 

and we can change unwarranted discriminatory behavior.

In moving forward, we emerge from the past. We have every right to live as 
we choose, but always remember the environment and culture 
that raised you, HELP IT, because in many ways it helped you.

WA R N I N G : V I O L E N C E



  62 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       63   

 63 



KHABARKESLAN.com
  6464       

Digital distractions
Omar Alhashani & Yousif Kalian

I n a video with over 3,000,000 views on 
Youtube, Abu Tahseen, a stocky senior of 
about 60 years old wearing a hand-knitted 
camouflage beanie, slowly walks up to his 
station. The hills and rivers of Iraq surround 
him. “I am relaxed”, he says. Nothing 
seems to reassure him more than being in 
his position high above the conflict, raining 
sniper rounds onto unsuspecting so-called 
Islamic State (IS) militants miles away. “They 
[his superiors] gave me a month off before 
I started again, but I only took 12 of those 
days before this deployment”. He pulls out 
a walkie-talkie and begins to listen in on IS’s 
frequency. “Look!” he scoffs, “Only Afghans 
and Chechens! Perfect”. He looks down his 
scope and, for the next half of this video, 
calibrates his immaculate shot.

Abu Tahseen is one of the thousands of Iraqi 
militiamen who joined the fight against IS. 
His brand of Iraqi national pride echoes in 
the countless videos produced by the Hash’d 
al-Shaabi – or the Popular Mobilization Units 
(PMUs). As IS stormed across Iraq and closed 
in on both Baghdad and Erbil in 2014, Shiite 
leader Grand Ayatollah Ali al-Sistani issued 
a fatwa calling for Iraqi citizens to join the 
army and “defend the country, its people, the 
honor of its citizens, and its sacred places”. 
Instead, thousands responded to his call 
and formed the PMUs: currently, a non-state 
militia umbrella organisation. Today the 
PMUs number around 140,000 fighters and 
are a source of national pride for many Shia 
Iraqis who see them as the real defenders of 
Iraq – especially since the Iraqi national army, 

The hashd a-Shabi brand themselves as 

united to tap into multiple populisms



  64 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       65   

 65 

or the Iraqi Security Forces (ISF), abandoned 
its positions easily during the IS onslaught.

In a sociopolitical landscape saturated with 
sectarian rhetoric, the PMUs claim not to 
fight for a single group, but for Iraq as a 
whole, giving them significant credibility in 
the country. By branding themselves as true 
nationalists who have risen above ‘petty’ 
identity politics, the PMUs have effectively 
tapped into a distinct flavour of Iraqi 
populism. We show that despite the diverse 
makeup of the organisation, the PMUs 
appeal to a sense of unity through narratives 
of nationalism, victimhood, cross-sectarian 
solidarity, and fighting a single barbaric, 
demonic enemy – IS.

But similar to IS, the PMUs produce high-
quality videos for an English-speaking 
audience, replete with English titles and 
subtitles. Whereas IS’s media campaign was 
successful in branding the organisation to 
the global public as terrifying, notorious, and 
counter-cultural, the PMUs have successfully 
garnered widespread support by branding 
themselves as overcoming sectarian tensions 
and unearthing the power of Iraqi unity. By 
deconstructing their brand through close 
readings of their YouTube videos, we attempt 
to describe the nuance of Iraqi populism, 
which in turn provides insight into the future 
of Iraq, the PMUs, and the battle for political 
and social influence in Iraq.

N o   B o r d e r s   o n   N at i o n a l i s m

There are a plethora of tropes in the PMUs’ 
media that resonate with Iraqis. These visuals 
and narratives compose the ‘brand’ of the 
organisation, conveying particular labels to 
individuals and communities in Iraq. For 
example, although young, Shiite Iraqi men 

are overwhelmingly featured, the content 
released by the PMUs implies transcendence 
of age, class, sect, sex, and nationality. In 
a country divided by sectarian tensions 
wrought by both IS and foreign state-backed 
organisations, it is no coincidence that the 
PMUs focus on nationalism over prioritising 
certain sects to move away from the label of 
a ‘foreign proxy’ fighting force. By choosing 
to concentrate on their fight with IS – widely 
seen in Iraq as the greatest evil active in the 
world today – they are appealing to both 
nationalistic Iraqi populism and Western 
liberal values to gain political legitimacy at 
home and abroad.

For instance, one video features a 78-year-
old architect/veteran sniper they call “Jidu” 
(grandfather in Arabic). Jidu volunteers to 
leave his two daughters and wife to fight 
IS on the front lines “to defend Iraq, all the 
holy sites of all the faiths of Iraq and most 
importantly to him, to defend the honor of 
the Iraqi woman”. In the video, Jidu, filled 
with passion, declares, “Ramadi and Amara 
are one! Basra and Mosul are one! We do not 
differentiate. But they [IS] have black hearts!”

In many ways, Jidu is supposed to represent 
the PMUs’ mission and the Iraqi people’s 
frustrations. By showing that not even his 
age can stop him from protecting Iraqis of all 
faiths from the evil IS, his character appeals 
to Iraqi nationalist sentiment and cross-
national respect for the honour of women, 
Iraqi culture, and religious plurality. His 
reference to the cities clearly implies that 
he (and the PMUs) do not have sectarian 
reasons for fighting and will fight for all sects, 
as he pairs Mosul and Ramadi, which are 
mostly Sunni cities, with Basra and Amara, 
respectively, which are predominately Shiite 
cities.



KHABARKESLAN.com
  6666       

Another video tells the story of the now 
famous middle-aged Tikriti woman Umm 
Hanadi, who reportedly lost two husbands, 
three brothers, and her father to IS – and now 
leads a special task force of the PMUs. In her 
video, she is in command over a battalion 
of men – an anomaly in the masculine 
Iraqi military. Likely inspired by the Iraqi 
Peshmerga’s broad recognition on the 
international stage for their famed women-
fighting forces, the PMUs demonstrate 
that their cause is so important that even 
traditionally poor, widowed women are 
assuming leadership roles to fight IS. While 
there are few reports of female fighters in 
the PMU’s ranks, Umm Hanadi’s ‘character’ 
quickly drums up nationalist support 
amongst local and foreign audiences 
attracted to the feminism she embodies, 
simultaneously driving recruitment amongst 
those who perceive themselves as more able-
bodied to fight.

One of their most famous videos, entitled 
“Iraqi Popular Mobilization Units promise 
Mosul’s church bells will ring again”, shows 
an armed PMU soldier breaking the lock 
on a church and allowing Christian women 
and children to come in and pray. This video 
appeals to many around the world with its 
promise to undo the massive persecution 
Christians have suffered under IS, but also to 
Iraqi nationalism. In many ways, this video 
portrays the PMUs as fighting for even the 
weakest members of Iraqi society – religious 
minorities. By tapping into Iraqi regret over 
the situation of Christians, this depiction 
combats accusations that the PMUs have 
particular sectarian allegiances.

In presenting themselves as overturning 
traditional attitudes towards age, sex, and 
religion, the PMUs emphasise that their 

fight against IS supersedes attitudes and 
traditions. But despite being comprised of 
conservative and religious members, they 
have attempted to brand themselves as 
progressive saviours through values such as 
feminism and pluralism.

F o r e i g n          At t r a c t i o n s

While publicly rejecting IS’s ideology and 
tactics, the PMUs have nonetheless used 
their production techniques to solidify their 
brand. Some have written on IS’s media 
apparatus and how this standardised high-
quality communicates legitimacy in itself. 
For example, their aforementioned ‘Mosul’s 
Church Bells’ video uses HD video camera 
footage, slow motion effects, military attire, 
a choreographed script, dramatic music, and 
excellent video editing and composition. 
The narrative of the video, communicated 
without a single word, is that the PMUs are 
clearing the path for Christians to return – 
taking on the mantle of Iraq’s protectors. 
To many Westerners frustrated with the 
oppression of Christian communities, the 
video’s production quality communicates 
that the organisation is professional, 
trustworthy, and organised. As the argument 
goes, an internally conflicted and insurgent 
militant group could not possibly have the 
capacity to produce something so visually 
impressive and inspirational; unless, of 
course, the group received foreign assistance 
in building these capabilities.

Scrolling down to the comments section of 
this video shows an abundance of English-
language responses – nearly all in praise of 
the PMUs’ noble mission. In many ways, 
these comments are the clearest indication 
that the PMUs have successfully garnered 
a major European and American public 



  66 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       67   

 67 

following: from Germany, Spain, Poland, 
and Texas. In fact, one of the highest rated 
comments applauds the production quality 
and praises the PMUs for teaching youth 
the necessary skills to manoeuvre in the 
digitally-centred world: “Stunning piece 
of art. Perfect in every way. The faces, the 
editing, the photography, and of course the 
message. Wow. When the fighting is over, 
everyone involved in this project has a bright 
future”.

Similarly, in one video entitled “Iraqi soldiers 
do the mannequin challenge on front lines 
against IS in Mosul”, uploaded on November 
2016, PMU soldiers are seen performing the 
Mannequin Challenge: a trending meme 
where a song by Rae Sremmurd – a famous 
trap hip-hop duo – overlays footage of 
multiple people frozen in a single position 
as the camera pans around them comically. 
While regional militant organisations’ media 
campaigns have a history of using Western 
visual tropes, this is the first instance where 
an armed militia vying for institutionalised 
sociopolitical power in the Middle East 
recreates an American-originated meme. 
Moreover, the title itself implies that this 
bit of ‘spontaneous fun’ occurred during 
the battle against IS, humanising a type of 
people typically associated with unrelenting 
violence – the Iraqi soldier.

Finally, drawing from a history of militant 
media tropes, the PMUs have an extensive 
repertoire of ‘on-the-ground’ battle footage 
split between two types: militant spotlights 
and equipment demonstrations. Fighters, 
like Jidu, are given heroic spotlights where 
they are interviewed and romanticised, 
typically through speeches about defending 
a united Iraq. Equipment demonstrations 
also come in two types: low-quality, granular 

combat footage replete with loud noises 
and shaky camera-work, and high-tech 
equipment footage, such as the use of Iraqi 
army’s armed drones, Abrams tanks, and 
a Mi-28 helicopter. These videos typically 
perform ‘government legitimacy,’ including 
background communication, static, and 
other elements conveying that the group 
is a legitimate military – not a militant 
organisation.

With these videos, the PMUs still appeal to 
those who enjoy the spectacle of violence, 
thereby remaining authentically masculine, 
united, and legal in its brand while 
simultaneously simulating a progressive 
feminist, ‘melting pot’, and grassroots 
identity.

S t r u c t u r a l           F i s s u r e s

Despite the image of unity, the PMUs are 
internally divided across sectarian, partisan, 
and foreign-state patronage. The disconnect 
between their brand and their material 
reality is not only evident in their political 
machinations, but also in their videos.

For comparison, IS has multiple media outlets 
in each province (wilayah) that maintain 
relatively close communication with the 
Ministry of Media – the organisation’s 
central media apparatus. While each of 
these wilayat media outlets operates with 
relative autonomy, the Ministry of Media 
sets the acceptable levels for video quality, 
narratives, and language, screens each 
product, and adds small finishing touches, 
such as symbols and logos, for consistency.

In contrast, apart from the first and last 
sections of each video, the PMUs’ videos 
do not rely on a standardised production 



KHABARKESLAN.com
  6868       

template: the actors and characters vary, 
the video quality differs, and the scene 
construction is heterogeneous. Whereas 
a strict and regulated set of production 
techniques and visual styles indicates a 
centralised production structure while 
an extensive and random set indicates a 
decentralised one, it can be inferred that, 
relative to IS, the PMUs do not have a highly 
centralised media apparatus.

Instead, the PMUs most likely have a few 
dedicated individuals operating with 
significant autonomy (yet ultimately under 
the tutelage of leading members of the 
organisation), who solicit certain types of 
video footage from soldiers and camera 
operators on the ground, then package that 
footage for their YouTube channel. This 
way, their videos – both in content and 
organisational structure – ultimately reflect 
their “salad-bowl” identity, while keeping 
the political ambitions of the organisation’s 
leaders away from the spotlight. They 
effectively brand themselves as an organic 
grassroots movement when, in fact, they 
more closely resemble a small group of 
‘Astroturfing’ warlords. As the multitudinous 
organisation reveals its genuine interests 
during its absorption into the Iraqi political 
infrastructure, only time will demonstrate 
the sustainability of such a media campaign. 
Moreover, when IS is defeated, how will the 
PMUs rebrand to stay politically relevant?

While we have made some comparisons 
between the IS and PMUs media campaigns, 
there are of course fundamental differences 
between the organisations. Despite the fact 
that some Iraqis in the PMUs have been 
foreign fighters themselves in Syria, the 
PMUs are not trying to recruit foreign fighters 
(at least not yet), nor create and maintain a 

caliphate in opposition to the current system 
of nation-states. The PMUs have shown 
dedication to entering Iraqi politics legally. 
Indeed, their goals seem to centre around the 
April 2018 elections. However, as they draw 
closer, how will the PMUs’ media presence 
translate into the political arena?

W h o    i s    n e x t ?

Unlike previous organisations entering Iraqi 
politics, the PMUs do not tout a patronage 
model. Instead of subsuming interest-sharing 
financial benefactors into their	  network, 
the PMUs rely almost solely on foreign 
funding and social populism. Though not 
explicitly, the PMUs have suggested a new 
political model: populist nationalism.

While this model is not a guaranteed 
success, it could be. Many Iraqis feel that 
the established model of governance has 
failed miserably. Many – both locally and 
internationally – see the Iraqi government 
as failing its people with regards to security. 
Even though the ISF have fought more battles, 
liberated more cities, and suffered more 
casualties than the PMUs and the Kurds in 
the fight against IS, many Iraqis – especially 
minority groups who faced discrimination – 
cannot forget that the ISF failed them at the 
onset. These sentiments, coupled with the 
fact that the PMUs media campaign did not 
target Kurdish or Sunni support, suggests 
that the PMUs are vying for the backing of 
the Shia patronage network, albeit through 
populism.

Once IS is out of the picture, the PMUs will 
have to rebrand to stay politically relevant 
for the parliamentary elections in April of 
2018 – or risk becoming a mere extension of 
the military. To do this, the PMUs may turn 



  68 May 2017   ٢ ٠ ١ ٧ يو  ما       69   

 69 

to a new enemy to maintain their populist 
support: the current Shia establishment in 
Iraq. Such rebranding could be an effective 
move by the PMUs, which would then be 
able to appeal to all demographics who feel 
marginalised by the current establishment 
– namely the Kurds and Sunnis. The PMUs 
can also leverage their nationalist narrative 
in areas disputed between the KRG and Iraq, 
such as the Nineveh Plains and Kirkuk – this 
time, painting the KRG as the threat to Iraqi 
territorial unity. With such a broad, populist, 
and nationalist support base, any of these 
moves could snowball the PMUs’ popularity 
to new heights, leaving little room for the 
Abadi government to oppose their future 
actions.

Questions over the upcoming elections have 
generated heated discussion surrounding 
the future of these militias. Although 
predominantly Shiite, the PMUs contain 
Sunni, Christian, Yezidi, and Shabak forces. 
Amongst these many are groups that are 
outright Iranian proxies formed before 2003, 
units loyal to Muqtada al-Sadr, al-Sistani and 
Iraqi politicians, and units linked to the Iraqi 
army. Recently, however, the PMUs were 
officially integrated into the Iraqi Armed 
Forces with salaries and benefits included – 
and these forces will shape the future of Iraq.

C o n c l u s i o n

Demobilising the PMUs or further folding 
them into the state security apparatus would 
be the best way to prevent their firepower 
from affecting the election results; however, 
many militias have expressed their desires to 
enter into politics. Iraqi PM Haider al-Abadi 
has repeatedly stated that any militia that 
keeps its weapons cannot run in elections. 
However, given the PMUs’ populist support 

base, will this be enough? With buzzes of 
Iranian-backed PMUs possibly uniting into 
a single party or running on a single list, the 
future of Iraq as an independent state not 
beholden to any foreign actor is at stake.

Credit must be given where it is due: the 
PMUs defended Baghdad and were involved 
in many counter-IS operations. However, 
with a hunger for political power as the 
driving force for many PMU branches, Iraq 
and the international community as a whole 
needs to be aware that the PMUs may 
successfully enter local politics with the 
strength of their popularity amongst parts of 
the Shia population. The media campaign has 
helped the PMUs brand on the international 
and domestic stage, with the use of populist 
rhetoric that was infused with feminism, 
memes, and flashy media to gain legitimacy 
with diverse Iraqi and Western audiences. 
By investing in the PMUs, Iranian-backed 
groups might likely be able to use this 
popularity like a shield against its opponents.

Those seeking a non-sectarian future for Iraq 
need to be wary of this foreign influence and 
support in order to ensure Iraq’s PMUs do 
not transform into an Iraqi-IRGC force. After 
years of suffering, the Iraqi people deserve 
more than bowing to the rule of militias, who 
have already exerted considerable influence 
on Baghdad. Members of the PMUs who 
fought and died for their country deserve 
to be honoured and remembered; however, 
neglecting to keep these militias in check will 
undoubtedly lead to warlordism – this form 
of ‘meritocracy’ is practical in the context of 
war, but, in the context of peacebuilding, it 
only begets more violence.  

This piece was originally published by ICCT on May 4th, 2017.



Khabar Keslan is an independently run, volunteer 
based outlet aiming to empower the arts, activism, 
and cross-community solidarity initiatives sur-
rounding the Middle East, North Africa, and South 
[East] Asia (MENASEA).

Coverage of the region has been exceptionally 
lazy. Hence our name, “Khabar Keslan,” or lazy 
news. To chip at the monolithic image entrap-
ping our diverse identities, Khabar Keslan seeks 
to construct a more representative texture for the 
MENASEA -- through active expressions of art, 
cross-community solidarity, and critical analysis. 


